Business Model You: ideaal WERKboek voor zzp’ers

Business Model You (BMY) is een heerlijk boek voor zzp’ers. Het is praktisch, up-to-date, visueel, verhelderend en fijn vormgegeven. Het is echt een WERKboek, compleet met hard kaft dat tegen een stootje kan bij veelvuldig gebruik. Want je moet natuurlijk wel aan de slag met dat persoonlijke businessplan, het Business Model You.

Veranderende tijd
Het boek helpt je stap voor stap op weg om je persoonlijke businessplan te maken of aan te passen aan veranderende omstandigheden. Bijvoorbeeld omdat je eens wat anders wilt, je huidige businessplan niet meer aansluit op de veranderende tijd (denk aan de ontwikkelingen door/op internet), de wensen van je klanten veranderen, bestaande klanten wegvallen of als je voor jezelf eens duidelijk wilt krijgen wat jouw meest krachtige waarde is.

Kansen zien
Want wie weet, zit je er al jaren naast. Ligt jouw focus helemáál niet waar ‘ie zou moeten liggen. Of laat je kansen liggen, waarvan je het bestaan niet eens wist. Het kan ook zijn dat je een hogere uurprijs kunt vragen als je duidelijk krijgt – én communiceert –  waarmee je de klant nu werkelijk helpt.

Een voorbeeld
In het boek vertelt een redacteur dat ze haar dienst eerst omschreef als ‘wetenschappelijke artikelen klaarmaken voor publicatie’. Toen ze aan de slag ging met het BMY kreeg ze door dat haar waarde veel waardevoller was dan die omschrijving, namelijk: haar klanten helpen om hun artikelen gepubliceerd te krijgen in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften.

Snap je de nuance?

Je werkelijke waarde
Conclusie: als je je werkelijke waarde beter kunt omschrijven, kun je makkelijker de juiste klanten trekken en bovendien vaak je uurprijs verhogen. Klanten betalen namelijk graag voor waarde. Zeker als ze overtuigd worden van het resultaat (wat zijzelf daarmee kunnen bereiken) en het dus een emotie raakt.

Het Canvas businessmodel

Klinkt deze blog tot nu toe nog wat vaag? Dan wordt het tijd het boek te lezen. De kracht van het boek ligt allereerst in zijn oorsprong: het leert je hoe je kunt werken met het Canvas Business Model. Het ‘Canvasmodel’ is een schematische weergave op één A4-tje dat alle bouwstenen weergeeft van jouw bedrijf, zoals klanten(relaties), kernactiviteiten, ‘key-partners’, kosten, inkomsten, ‘key resources’, (distributie)kanalen en geleverde waarde.

Eenvoudig schema
Je huidige manier van werken (ofwel je huidige al dan niet bewust gehanteerde ‘businessmodel’) vervatten in een eenvoudig schema, werkt zeer verhelderend. ‘Je begrijpt een model veel beter als je het uittekent’, aldus de bedenker van het Canvas businessmodel, de Zwitserse wetenschapper Alex Osterwalder. Je kunt ook creatiever met de bouwstenen van je bedrijf gaan ‘schuiven’, ofwel experimenteren en/of innoveren door het visueel voor je te zien.

Krachtig door eenvoud
Juist door de eenvoud is het Canvas businessmodel bijzonder krachtig. En bovendien fijn om mee te werken. Het schema geeft houvast, zodat je gestructureerd over je businessmodel kunt nadenken en zeker weet dat je niets over het hoofd ziet. Bovendien laat het de onderlinge verbanden zien. Als je namelijk een van de bouwstenen verandert, heeft dat altijd effect op andere bouwstenen van je businessmodel. Dat merk je vanzelf als je zelf met het model aan de slag gaat.

Zelfkennis nodig
Het boek Business Model You leert je overigens niet alleen je persoonlijke businessplan te maken en/of te veranderen. Het leert je ook je eigen (markt)waarde te herkennen. De talrijke oefeningen in het hoofdstuk ‘Reflecteren’ helpen je bijvoorbeeld om uit te vinden wie je bent, waar je passie ligt en wat je waarde is. Dat klinkt allemaal mooi natuurlijk, maar uit ervaring kan ik zeggen dat de oefeningen ook groeiende twijfel zaaien. Helaas is zelfkennis nodig om te komen tot een goed persoonlijk businessplan.

Persoonlijke verhalen 
De schrijvers van het boek Business Model You hebben zich in ieder geval verplaatst in hun doelgroep: de zzp’er, organisatie of werknemer die op een relatief eenvoudige en effectieve manier een (persoonlijk) businessplan wil (leren) maken, helder zicht wil krijgen op eigen handelen en/of wil innoveren.

Gruwelen de meeste zzp’ers bij het woord ‘businessplan’, bij het boek BMY verdwijnt de weerzin al snel als sneeuw voor de zon. Niet te veel tekst, prettig geschreven, een logische opbouw, heldere illustraties en genoeg persoonlijke verhalen van mensen die wereldwijd net zo bezig zijn als jij als steun in de rug.

Cover van het boek Business Model You

Grootste uitdaging BMY
De grootste uitdaging bij het maken van je persoonlijke businessplan: de focus op vaardigheden (kernactiviteiten) verleggen naar de focus op waarde.

Business Model You
Tim Clark, Alex Osterwalder, Yves Pigneur, Patrick van der Pijl
261 pagina’s
Prijs € 32,50
ISBN 9789013103724
Verschijningsdatum 11 mei 2012
Uitgeverij Kluwer

Alex Osterwalder
De bedenker van het Canvas businessmodel, de Zwitserse wetenschapper Alex Osterwalder, is tevens de auteur van de bestseller Business Model Generation (2009). Voor zijn proefschrift (2004) bestudeerde hij methoden om businessmodellen te evalueren en te verbeteren. Vervolgens schreef hij bovenstaand boek en houdt hij een blog bij.

Handige links

 

Meer recensies op ZZP-log:

Monique Koudijs is de initiatiefnemer en eigenaar van ZZP-log. Voor dit blog schrijft zij journalistieke artikelen over en voor zzp'ers op basis van research, interviews, netwerkevenementen, workshops, nieuws en persoonlijk contact met zzp'ers. Inclusief tips, columns en recensies van relevante boeken.

Reactie plaatsen:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *