Businessmodel Canvas: het ei van Columbus voor zzp’ers?

Al weken is ZZP-LOG – samen met andere zzp’ers – bezig met het businessmodel Canvas. Het ‘Canvas-model’ is een overzichtelijke kapstok met bouwstenen voor het modelleren van een businessmodel*. Jóuw businessmodel. Het helpt je als ondernemer te denken, je te onderscheiden en/of te vernieuwen.

Welke waarde bied jij?
In eerste instantie lijkt het allemaal vrij simpel: een businessmodel op 1 A4-tje. Maar het beantwoorden van de vragen die horen bij de negen bouwstenen is beslist niet eenvoudig. Hoe omschrijf je in vredesnaam je eigen waarde? Welk probleem los je nu wérkelijk op voor de klant. We blijven weken hangen in een oppervlaktelaag.

Business Model You
Op de Freelancersdag van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) hielp Patrick van der Pijl ons op weg. Van der Pijl is producent van het boek Business Model You. Dit boek neemt je op een speelse en toegankelijke manier bij de hand bij het invullen van het Canvas businessmodel en dus de zoektocht naar jouw unieke waarde. 328 professionals uit 43 landen werkten mee aan dit boek door online feedback te geven. Het is inmiddels in 24 talen vertaald, onlangs ook in het Nederlands.

Key resources: wat heb je te bieden?
Van der Pijl haalt ons tijdens de workshop uit de comfortzone. ‘Als je niets verkoopt, wat is dan de waarde van hetgeen je levert?’ ‘Wat zijn je key resources (wat heb je te bieden: vaardigheden, persoonlijkheid, etc), zet ze in volgorde van belangrijkheid en streep vervolgens nummer twee door.’ De truc? Je leert vanuit andere invalshoeken te denken, je traditionele (vaak vastgeroeste) manier van denken los te laten en nieuwe horizonten te verkennen, zoals nieuwe doelgroepen en creatieve afzetmogelijkheden.

Het Canvas model
Het Canvas businessmodel is bedacht door Alex Osterwalder, wetenschapper en auteur van de bestseller Business Model Generation. Het is een visuele manier om gestructureerd na te denken over jouw bedrijf, zoals je kernwaarden en welk probleem van de klant je nu eigenlijk werkelijk helpt op te lossen. Het is ook een methode om te vernieuwen en aan te sluiten bij de moderne tijd waarin klanten, wensen, behoeften en methodes in razend tempo veranderen.


Relevante link:

Boekrecensie Business Model You: Ideaal WERKboek voor zzp’ers

Workshop Business Model Canvas

Workshop over het Canvas businessmodel.

Meer informatie over het Canvas businessmodel:

De negen bouwstenen van het businessmodel Canvas

Vul jouw persoonlijke businessplan in op 1 A4-tje m.b.v. het Canvas businessmodel.

Basiskennis – enkele wetenswaardigheden: 

  1. Wat is een *businessmodel?
    Volgens ‘Dr Business Model’ en tevens bedenker van het Business Model Canvas, Alex Osterwalder, beschrijft een businessmodel zo eenvoudig mogelijk de grondgedachte van de wijze waarop een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. [Bron: ‘Je moet voortdurend nieuwe businessmodellen genereren’, door Paul Groothengel. Ofwel: Een interview met Alex Osterwalder]
    Niet te verwarren met een ‘verdienmodel’ (de manier waarop je je geld of een andere meerwaarde verdient): een businessmodel beschrijft ook alles daar omheen, alle aspecten die invloed hebben op het verdienmodel. Let op: een bedrijf kan meer dan een businessmodel hebben.
  2. Wat zijn de voordelen van het Canvas businessmodel?
    het is visueel
    – het past op 1 A4-tje, zodat je ook inzicht krijgt in de samenhang van de verschillende componenten van je businessmodel
    – het vergemakkelijkt innovatief denken door het ‘epicentrum’ (de invalshoek/bouwsteen van waaruit je denkt) binnen het businessmodel te verleggen
  3. Waarom heet dit businessmodel ‘Canvas’?
    Canvas is een verwijzing naar het canvasdoek van schilders. Osterwalder benadrukt daarmee de visuele kracht van zijn model.

Monique Koudijs is de initiatiefnemer en eigenaar van ZZP-log. Voor dit blog schrijft zij journalistieke artikelen over en voor zzp’ers op basis van research, interviews, netwerkevenementen, workshops, nieuws en persoonlijk contact met zzp’ers. Inclusief tips, columns en recensies van relevante boeken.

Reactie plaatsen:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *