De kansen van social media: de fotograaf

Social media bieden kansen. Ook voor zzp’ers. Maar hoe dan? Je moet anders durven denken. En ook wat ruimere opvattingen hebben over (gratis) aanbod en directe verdiensten. Hoe kan een FOTOGRAAF de social media effectief inzetten?

Professioneel fotograaf Sebastiaan ter Burg biedt zijn foto’s gratis aan op internet. Tot in Rusland en China worden zijn foto’s gedownload. Gratis en voor niks. Zijn naamsbekendheid groeit als kool door optimaal gebruik te maken van de kracht van de social media. Maar wat is dan zijn verdienmodel?

Creative Commons
Onder een (gratis) internationaal erkende licentie van Creative Commons (CC) stelt fotograaf Ter Burg zijn werk beschikbaar aan de hele wereld. De licentie is door CC in meer dan achttien talen vertaald en in 35 landen beschikbaar. Ter Burg: ‘Iedereen kan dus in zijn eigen taal lezen hoe hij de foto’s mag gebruiken. De voorwaarden zijn in alle landen helder.’ Het voordeel van CC is dat het een directe link heeft met fotoplatform Flickr. ‘Op dit platform kun je aanvinken dat je gebruikmaakt van Creative Commons .‘

Naamsvermelding
Zo heeft Ter Burg bijvoorbeeld in zijn licentie staan dat zijn foto’s weliswaar bewerkt mogen worden, maar dat ze daarna weer onder dezelfde voorwaarden voor hergebruik op internet beschikbaar moeten zijn. Ook naamsvermelding is verplicht (zowel van Creative Commons als van de fotograaf). Houden gebruikers zich niet aan de voorwaarden (op te sporen via onder meer Google Alerts), dan stuurt Ter Burg een factuur van 175 euro per delict. Per delict gaat de prijs omhoog.

Het beding
Hoe gaat Ter Burg te werk: een opdrachtgever betaalt voor zijn werk op basis van een uurtarief onder het beding dat hij de foto’s daarna gratis voor hergebruik mag aanbieden op de social media. De hele wereld mag vervolgens de foto’s gratis downloaden via het internationaal bekende platform. Video’s zet hij op platform Vimeo. Ter Burg: ‘Tegenover de complexiteit en onzekerheid van de verdienmodellen van mijn collega’s, is mijn model helder en transparant.’

Non-profit
Ter Burg werkt voornamelijk voor non-profitorganisaties. Dat is vermoedelijk ook de reden dat zijn businessmodel geen problemen oplevert bij de klant. Sterker: het hergebruik via de social media is zelfs goed voor het promoten van hun boodschap. Ter Burg: ‘Het werk komt op veel andere plekken terecht, waardoor de boodschap van de initiële opdrachtgever veel breder wordt verspreid. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia, kranten, magazines. Online en offline kan het gebruikt worden.’

Foto: Sebastiaan ter Burg CC/BY-SA

Foto: Sebastiaan ter Burg CC/BY-SA

Meer voordelen
Zijn verdienmodel heeft veel voordelen. Voor hemzelf geeft het bijvoorbeeld veel minder administratieve rompslomp. ‘Ik stuur minder, maar veel hogere facturen dan andere fotografen.’ Bovendien hoeft hij niet steeds een prijs te bepalen. ‘Andere fotografen hanteren daarvoor zeer complexe modellen. Uit magische formules op basis van onder meer formaat, medium, oplage en bereik komen dan soms hele rare bedragen. Klanten moeten dan ook betalen voor hergebruik.’

Ook hoeft hij na gedane arbeid zijn werk niet meer te slijten. Zijn foto’s zijn immers al ‘verkocht’. Ter Burg: ‘Ik weet al wat ik verdien, voordat ik ook maar één keer met mijn fotocamera geklikt heb. Maar ik moet natuurlijk wel iedere dag op pad op mijn geld binnen te halen en heb weinig passief inkomen.’

Sneeuwbaleffect
De social media zorgen in ieder geval voor een sneeuwbaleffect van naamsbekendheid, zowel nationaal als internationaal. Ter Burg maakt daarbij optimaal gebruik van de mogelijkheden en de mores van het web, namelijk: gratis content bieden. Het vereist een omslag in denken. In plaats van zich angstvallig bezig te houden met watermerken en de jacht op kopieergedrag, geeft hij zijn werk op het web de vrije teugels.

 

 

 

 

Voordelen business- en verdienmodel Sebastiaan ter Burg:

Voor de klant:

  • duidelijk kostenplaatje
  • geen extra kosten voor hergebruik
  • breder bereik van hun boodschap

Voor de fotograaf:

  • enorme toename naamsbekendheid
  • prijsstelling minder complex
  • veel minder administratieve rompslomp
  • hoeft niet te leuren met zijn werk
  • duidelijk inzicht in verdiensten
  • geen gedoe met watermerken

 

 

Meer blogs over Social Media op ZZP-log:

Monique Koudijs is de initiatiefnemer en eigenaar van ZZP-log. Voor dit blog schrijft zij journalistieke artikelen over en voor zzp'ers op basis van research, interviews, netwerkevenementen, workshops, nieuws en persoonlijk contact met zzp'ers. Inclusief tips, columns en recensies van relevante boeken.

Reactie plaatsen:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *