De kansen van social media: de tijdschriftmaker

Social media bieden kansen. Ook voor zzp’ers. Maar hoe dan? Je moet anders durven denken. En ook wat ruimere opvattingen hebben over (gratis) aanbod en directe verdiensten. Ook een TIJDSCHRIFTMAKER moet anders leren denken.

‘Tijdschriften zijn tegenwoordig multimediale merken’, concludeert presentator Theo Eijspaart van Magazine Media Café op 14 september in De Balie in Amsterdam. Tijdens de themabijeenkomst ‘Print, zo kan het ook!’ vertellen vier bladenmakers hoe zij inspelen op de veranderende markt van lezers en adverteerders.

Gratis content
Want zowel lezers als adverteerders hollen al jaren massaal weg van de traditionele (gedrukte) media. Op internet is voor lezers immers zoveel gratis content te vinden met bovendien nog filmpjes en andere leuke interactiviteiten, en ook voor adverteerders is print niet meer zo interessant.

Magazine Media Café in De Balie in Amsterdam

Magazine Media Café in De Balie in Amsterdam

Print = een cadeautje
‘Print is tegenwoordig een cadeautje. Het is iets extra erbij’, zegt spreker Carolien Vader, deskundige in de nieuwe manier van bladen maken. Wat haar betreft wordt een papieren tijdschrift een luxeproduct en geen basismedium. ‘Online first, mobile first’, is haar devies. In 2009 vond volgens Vader het kantelpunt plaats: ‘Veel papieren oplages daalden, terwijl het social-mediagebruik ontplofte.’ De keuze van slimme tijdschriftmakers was toen snel gemaakt.

Multimediaal platform
Een voorbeeld. Rondom tv-persoonlijkheid Wendy van Dijk hebben merkbouwers een nieuw multimediaal platform bedacht met als thema: Wendy, een zoektocht naar geluk. De tv-persoonlijkheid is het boegbeeld van het platform; de waarden die zij vertegenwoordigt vormen het merk (gezellig, vrolijk, zorgzaam). Vader: ‘Wendy van Dijk met haar uitstraling en imago is het unique selling point van het platform.’

Feel-good content
Het online platform met ‘feel good content’ is 11 december 2014 van start gegaan en heeft inmiddels 140-150.000 unieke bezoekers per maand. Het staat bomvol vrolijke nieuwsberichten, leuke weetjes, tips en embedded filmpjes van Youtube. ‘Video wordt online het meest gedeeld.’ Vier maal per jaar geeft het platform het gedrukte personality-tijdschrift van Wendy uit, als een luxeproduct, met de uitstraling van een mooi geschenk. ‘Door schaarste creëer je vraag.’ De tijdschriften waren binnen een paar weken uitverkocht. 

Gesponsorde blogs
Het verdienmodel van het Wendy-platform bestaat onder meer uit online advertorials (gesponsorde blogs), vertelt Vader. ‘Branded content vinden steeds meer bedrijven interessant. Banners leveren niets meer op.’ Ook zoekt het platform samenwerking met bedrijven die horen bij ‘het merk’, bijvoorbeeld de Staatsloterij. Voor deze samenwerking werd bijvoorbeeld Facebook ingezet: mensen konden daar hun dromen insturen, waarvan een deel in vervulling zou gaan.

New Skool Media
Rob Koghee van New Skool Media zet eveneens de traditionele aanpak van tijdschriften maken op z’n kop. 19 Sanoma-titels nam hij over en de meeste reanimeerde hij succesvol tot multimediale merken. Het eerste investeringsjaar (2014/15) zorgde voor een omzet van 30 miljoen.

Denk vanuit het merk

Hoewel New Skool Media het papieren tijdschrift nog hoog op de agenda zet, bouwt de uitgeverij er tegelijkertijd een website en talrijke crossmediale activiteiten omheen. Het bedrijf zoekt daarin samenwerking met (en investeert in) tv-programma’s, radio, bedrijven en evenementen. Zo is het blad Knipmode gekoppeld aan het tv-programma ‘Door het oog van de naald’ en liggen er plannen om het foodmagazine Delicious te koppelen aan een nieuw op te starten restaurant. ‘Denk vanuit het merk en niet langer vanuit het tijdschrift’, betoogt Koghee.

Crossmediaal denken
Conceptontwikkeling, crossmediaal denken en ‘een merk bouwen’ waren de kreten die telkens weer de revue passeerden op de regenachtige middag van 14 september in De Balie. Het zijn de pijlers van het nieuwe denken over een tijdschrift maken, zo blijkt, en biedt aanknopingspunten voor talrijke nieuwe verdienmodellen waarbij de social media slim worden ingezet.


Adviezen van experts voor tijdschriftmakers nieuwe stijl:

Rob Koghee, New Skool Media

Rob Koghee, New Skool Media

Carolien Vader (Bladendokter):

  • Denk als een start-up
  • Start bij mobiel
  • Pas je plannen constant aan
  • Laat je leiden door de lezer/bezoeker
  • Het papieren tijdschrift is een cadeautje

Rob Koghee (New Skool Media):

  • Houd je overhead laag
  • Zoek partners, gebruik de expertise van een ander (extern)
  • Concurrenten worden partners
  • Zorg voor superkorte beslislijnen
  • Denk vanuit het merk, niet langer vanuit het tijdschrift
  • Ondernemen is een kerncompetentie
  • (Her)gebruik elkaars content
  • Database (big data) is king


Meer blogs over Social Media op ZZP-log:

Avatar
Monique Koudijs is de initiatiefnemer en eigenaar van ZZP-log. Voor dit blog schrijft zij journalistieke artikelen over en voor zzp'ers op basis van research, interviews, netwerkevenementen, workshops, nieuws en persoonlijk contact met zzp'ers. Inclusief tips, columns en recensies van relevante boeken.

Reactie plaatsen:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *