Ondernemershout bestaat niet

Het zoveelste boek over het belang van marketing voor de dienstverlenende professional: wie wil dat nu lezen? Maar met haar droogkomische, praktische stijl weet marketingdeskundige Linda Spaanbroek in snel tempo alle vooroordelen over marketing behendig om zeep te helpen. Haar stelling ‘Ondernemershout bestaat niet’, is dan ook meteen de titel van haar boek.

Ploeteren (en verzuipen) of floreren (en cashen)? © Kateen2528 / FreeDigitalPhotos.net

Met de titel van het boek wil Spaanbroek zeggen: maak jezelf niet wijs dat je niet geschikt bent als ondernemer, omdat je te weinig klanten hebt en je hoofd maar nauwelijks boven water kan houden. Het gaat om marketing. En marketing gaat om spelregels ‘die anderen al voor je hebben uitgevonden’.

Weerstand voelen
Gruwel je nog steeds van marketing? Geef jezelf dan ten minste één middag de tijd eens een flink stuk door het boek te bladeren. Behalve de bekende wetenswaardigheden als ‘je moet weten wat je doelgroep nodig heeft’ en ‘geloof in je kwaliteit en draag argumenten aan om je klanten te overtuigen’, draagt de schrijfster tal van sappige voorbeelden aan die je over je eerste weerstand heen helpen. Zo heeft zij het bijvoorbeeld over ‘de bullshit waarin we geloven’ en beschrijft beeldend ‘waarom ik nooit voor mezelf zou beginnen‘.

In het diepe springen
Vanaf pagina één verplaatst zij zich in de beginnende ondernemer: ‘Veel ondernemers starten hun bedrijf vanuit enthousiasme voor hun vak, uit een passie of omdat ze verlangen naar vrijheid. Of omdat ze, net als ik, te eigenwijs zijn om onder een baas te werken. Wat de kans groot maakt dat je, net als ik, in het diepe bent gesprongen en eigenlijk maar wat doet.’

Opstartproblemen
Een ‘handleiding’ lezen, in dit geval over marketing, maakt de weg naar ondernemerssucces een stuk eenvoudiger, meent zij. Ook zij moest aanvankelijk niets van ondernemen of marketingregels hebben. Opgegroeid als slagersdochter dacht ze: dit nooit! Het lot beschikte anders en na de bekende opstartproblemen als eigenzinnige zzp’er kreeg ze steeds meer door dat ‘marketing’ de sleutel was tot (haar) succes.

Vliegwiel en heipalen
‘Het gaat erom een vliegwiel op gang te brengen’, betoogt Spaanbroek enthousiast in haar boek. Ook vergelijkt zij het met ‘heipalen onder een hoog flatgebouw’. ‘Als je niet voldoende of niet de juiste heipalen onder het fundament hebt geplaatst, gaat het gebouw vroeg of laat verzakken.’ Dat geldt ook voor het opbouwen van een bedrijf, vervolgt ze. ‘Als er heipalen missen, dan blijft het ploeteren om de boel overeind te houden.’


Klanten aantrekken

Wat is dan haar sleutel tot succes en hoe bestrijdt zij de weerstand van veel zzp’er bij het woord ‘marketing’? Door je stap voor stap mee te nemen in haar ‘handleiding marketing’ en de tekst te doorspekken met tal van zotte voorbeelden wat er zoal mis kan gaan als je het niet goed doet. Haar aanvankelijke weerstand tegen ‘marketing’ verdween toen ze erachter kwam dat er marketingtechnieken bestaan ‘waarin ze zichzelf kon blijven’. ‘Die niet gaan over pushen en misleiden, maar over helpen en daarmee klanten aantrekken.’

Je kan het. Ja, ook jij!
Om met de bemoedigende woorden van Spaanbroek te spreken: ‘Ondernemen kan écht veel makkelijker. Lees dit boek, volg de stappen en zit jezelf niet langer in de weg. Dit boek helpt je om de heipalen op de juiste plek te zetten, zodat het makkelijker voor je wordt om succesvol te ondernemen. Ondernemen is een superleuk en relatief eenvoudig spel dat ook jij kunt spelen. Je kan het. Ja, ook jij!’

Geheim ingrediënt
Als climax van een eigenzinnige stijl geeft zij als uitsmijter nog een ‘geheim ingrediënt’ weg in het laatste hoofdstuk, waarin zij zich op psychologische en esoterische paden begeeft. Link, om zoiets toe te voegen aan je boek – je begeeft je als schrijfster toch op glad ijs – maar zij raakt vermoedelijk wel de kern waar het om draait: waarom het bij de ene ploeteren blijft en bij de ander cashen en werken in een flow.

Ploeteren of floreren
De keuze, heeft Spaanbroek ontdekt, zit in je (onbewuste) zelf: is het vluchten, vechten of verlammen of geef je je over aan de kracht die al in je zit. ‘Herken het systeem waarmee je jouw realiteit vormgeeft, de monsters die echt lijken maar het niet zijn. Delete de ‘oude software’ in je hoofd en maak ruimte voor de werkelijke flow.’ Dit ‘geheime ingrediënt’ maakt volgens haar – naast de juiste inzet van marketingtechnieken – het verschil tussen ploeteren en floreren.

 

Boek over marketing: Ondernemershout bestaat niet

Ondernemershout bestaat niet
Linda Spaanbroek
www.infomarketeers.nl
Uitgeverij Boom
2016 | ISBN 9789024404285
176 pagina’s | 20 euro

 

Meer over marketing

Monique Koudijs is de initiatiefnemer en eigenaar van ZZP-log. Voor dit blog schrijft zij journalistieke artikelen over en voor zzp'ers op basis van research, interviews, netwerkevenementen, workshops, nieuws en persoonlijk contact met zzp'ers. Inclusief tips, columns en recensies van relevante boeken.

Reactie plaatsen:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *