Online dienst aanbieden: hoe doe je dat?

Stel, je komt op een lumineus idee: je verzint samen met een computertechneut een concept voor een online dienst. Je wilt deze online dienst aanbieden aan zzp’ers. Een perfecte doelgroep, want deze duizendpoten komen altijd handen en tijd tekort. Dus hoe makkelijker jij het ze maakt, hoe beter.

Hoe betrouwbaar is jouw online dienst?

Hoe betrouwbaar is jouw online dienst? (c) Stuart Miles, FreeDigitalPhotos

Goed concept
Maar hoe overtuig je een zzp’er om jouw online dienst af te nemen? Allereerst natuurlijk door een goed concept neer te zetten. Denk aan een dienst die een zzp’er doorgaans veel tijd kost, vaak duur is en/of moeilijk toegankelijk. De online dienst moet vervolgens excelleren in eenvoud, gemak en scherpe prijs. Maar ook betrouwbaarheid is belangrijk.

Link of banner
Een voorbeeld. Twee jonge ondernemers deden mij onlangs een aantrekkelijk voorstel: als ik een link of banner van hun online dienst op mijn weblog plaats en er komt daadwerkelijk een opdracht uit voort, ontvang ik een gedeelte van de nettoprijs. Het klonk aantrekkelijk. Ik kreeg meteen al – zeer voortvarend – de inlogcodes toegestuurd voor een overzicht van de toekomstige transacties.

Ervaringsdeskundigen
Om niet meteen als een suffe kip ergens in te tuinen, keek ik eens kritisch naar hun website. Daarop stonden citaten van kleine zelfstandigen (zzp’ers en freelancers) die kennelijk ervaring hadden met de aangeboden online dienst en enorm tevreden waren.

Mijn eerste research was simpel: ik googelde wat op de vermelde namen om a) allereerst vast te stellen of ze inderdaad bestonden en b) vervolgens te beoordelen hoeveel waarde ik daaraan kon hechten. Meestal is zo’n onderzoek afdoende en komen er daadwerkelijk resultaten omhoog. Maar deze kleine zelfstandigen kon ik nergens terugvinden op het world wide web: er verscheen geen website, geen LinkenIn-profiel, geen Facebook-pagina of tweet. Dat vond ik vreemd. Iedere zelfstandige die zichzelf een beetje serieus neemt, maakt zich kenbaar via internet.

Online onbekend
Ook sommige juristen met wie ze samenwerkten bleken online grote onbekenden. Niet vreemd als zij elders in loondienst werken. Wel vreemd als zij zelfstandigen zijn of samenwerken in een collectief. Dan is immers online naamsbekendheid relevant en klopt het dus niet dat hun naam niet is terug te vinden.

Toegevoegde waarde
Na een telefoongesprek en een uitgebreide mailuitwisseling kreeg ik vertrouwen in hun zaak. Echter, een willekeurige bezoeker – die niet over één nacht ijs gaat – was wellicht allang afgehaakt. Dat is jammer, zeker als jouw dienst een toegevoegde waarde heeft voor zzp’ers.

Maar hoe laat je zien – bij het promoten van een nieuwe online dienst – dat je betrouwbaar bent en kwaliteit levert?

Een aantal tips bij het aanbieden van een online dienst:

  • Recommendations
    Door aanbevelingen van deskundigen op je website te zetten, kun je je doelgroep overtuigen. Let op: om geloofwaardig over te komen, moet deze informatie te controleren zijn! Plaats er dus een link of foto bij of vermeld in ieder geval waar deze deskundigen werken en wat hun expertise is. Je moet een potentiële klant immers overtuigen dat deze personen ‘echt’ zijn en de informatie klopt.
  • Testimonials
    Ook klantervaringen kunnen overtuigen. Opnieuw: zorg dat deze informatie te controleren is. Iedere entrepreneur kan wel leuke klantreacties verzinnen, maar je komt geloofwaardiger over als je meteen de echtheid van de persoon en de juistheid van de informatie aantoont. Plaats er dus een foto bij en/of naam en link van hun bedrijf. Een goed voorbeeld is de referentiepagina van het studentenklusbedrijf MijnStudent.
  • Taalgebruik
    Zorg dat je correct Nederlands schrijft! Niets staat zo amateuristisch als verkeerde spelling, zoals een onjuist gebruik van d’s en t’s. Laat de teksten daarom nalezen door een professional. Dit hoeft echt niet veel te kosten, maar verhoogt wel de betrouwbare uitstraling van je online dienst. Goed taalgebruik staat immers voor professionaliteit en kwaliteit en komt dus geloofwaardiger over.

 

Meer blogs over Marketing op ZZP-log:

 

Monique Koudijs is de initiatiefnemer en eigenaar van ZZP-log. Voor dit blog schrijft zij journalistieke artikelen over en voor zzp'ers op basis van research, interviews, netwerkevenementen, workshops, nieuws en persoonlijk contact met zzp'ers. Inclusief tips, columns en recensies van relevante boeken.

Discussie 5 reacties

  1. Martijn zegt:

    Leuk artikel Monique, vooral het stuk over het tonen van ervaringen/ recommendations over de diensten die je aanbied zijn van groot belang en roept veel herkenning op. Correlation is not causation, maar we zagen in een onderzoek wat we deden op http://www.springest.nl dat trainingen met ervaringen ruim 40% meer werden aangevraagd door mensen die interesse hadden in het onderwerp.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hoe herken je de (kansrijke) ondernemer in jezelf - MASJO - 7 december 2015

    […] nieuwsgierig zijn/Boek: ‘Hoe blijf je succesvol?’/Boek: ‘Bloggen als pro: hoe doe je dat?’/Online dienst aanbieden: hoe doe je dat?/Business Model You: ideaal werkboek voor zzp’ers/Businessmodel Canvas: het ei van Columbus voor […]

  2. Hoe herken je de (kansrijke) ondernemer in jezelf - ZZP-LOGZZP-LOG - 18 november 2015

    […] Online dienst aanbieden: hoe doe je dat? […]

  3. Social media marketing voor zzp’ers - ZZP-LOGZZP-LOG - 10 augustus 2015

    […] Online dienst aanbieden: hoe doe je dat? […]

  4. Marketing is een verhaal vertellen - ZZP-LOGZZP-LOG - 10 augustus 2015

    […] Online dienst aanbieden: hoe doe je dat? […]

Reactie plaatsen:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *