Social media marketing voor zzp’ers

Social media marketing voor zzp’ers: een hype of een must? De social media zijn gratis en laagdrempelig, dus ideaal voor zzp’ers. Bovendien houdt het je bedrijf(simago) up-to-date. Maar het kost tijd en er is een weloverwogen strategie voor nodig om er de vruchten van te plukken. Hoe moet je het (goed) doen, wat kan het je opleveren, en wat is onzin?

Voor een meer gefundeerde visie las ZZP-LOG het boek ‘Social media marketing voor zzp’ers’ (oktober 2011) van Marlies van der Meer. In 160 pagina’s zet de schrijfster op een enthousiaste, frisse en heldere manier uiteen wat ervoor nodig is om de social media (Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube) in te zetten als marketingmiddel.

Social-Media-Marketing-voor-zzpers_klein_web_gemiddeld
Om profijt te hebben van het boek moet je je allereerst afvragen of jouw klanten wel gebruikmaken van social media, lijkt mij. Want als jouw klanten niet persoonlijk op de social media aanwezig zijn, heeft het vermarkten van jouw aanbod op de online platforms minder effect dan als ze wel online actief zijn. Zijn jouw klanten (persoonlijk) actief op social media of vinden ze het belangrijk dat jij dat bent (dat kan natuurlijk ook), dan is het boek ‘Social media marketing voor zzp’ers’ zeker zinnig om te lezen. Want gebruik van de social media als marketingmiddel vereist een strategie. En voor het bedenken van een social-mediamarketingstrategie is kennis van het middel nodig. “Het gaat er niet om jezelf te verkopen, maar je passie te delen”, betoogt de schrijfster.

Ideale klant
Hoewel ZZP-log al op pagina één verwachtte meer te lezen over het inzetten van social media als marketingmiddel, gaat de eerste helft van het boek over het definiëren van ‘jouw unieke aanbod’ en ‘je ideale klant’. Volgens schrijfster Van der Meer noodzakelijke stappen. “Voordat je social media effectief kunt inzetten als marketingtool, moet je eerst weten wie je klanten zijn en wat jij voor hen kunt betekenen.” Zonder die kennis is social-mediamarketing nauwelijks effectief, stelt zij.

Persoonlijke merk
Nadat je jouw ‘persoonlijke merk’ (sterke punten, passies, specifieke aanbod en ideale klanten) hebt gedefinieerd, begint ‘het echte werk’: het inzetten van social media om jouw ‘persoonlijke merk’ allereerst te verspreiden en vervolgens te versterken. Denk aan tweets op Twitter, filmpjes op Youtube en updates op LinkedIn en Facebook. Maar ook: reageren op blogs en tweets van anderen, discussiegroepen starten, feedback vragen, ‘aardig zijn’ en meer.

Marketingboodschap
Schrijfster Van der Meer schetst in het rijke landschap aan mogelijkheden hoe je jouw persoonlijke merk via diverse social-mediakanalen kunt neerzetten en uitbouwen. De kunst is volgens haar de verschillende social media zo in te zetten dat ze elkaar ondersteunen en versterken in het verspreiden van je marketingboodschap en het sterker maken van je persoonlijke merk.

“Recycle je content.”

‘Know-like-trust’-factor
Met social media kun je, stelt zij, je ‘know–like–trust’-factor en je ‘expert’-status vergroten. Ofwel: laat weten dat je bestaat (know-factor), zorg dat potentiële klanten je aardig vinden (like-factor) en dat ze vertrouwen hebben in je expert-status (trust-factor). Pas dan begin je de vruchten te plukken van je social-mediamarketingstrategie. Hoe je dit zo efficiënt mogelijk kunt doen, lees je onder meer in het boek. Een van haar tips: “Recycle je content.”

Meer tips uit het boek:

  • Je kunt je know-factor vergroten door aanwezig te zijn op verschillende social media en relevante connecties te zoeken. Richt je daarbij op de ‘sociale hangplekken’ van je doelgroep.
  • Je kunt je like-factor vergroten door waardering te tonen, informatie te delen, input te vragen en persoonlijk te zijn. “Ga met je connecties om als met vrienden.”
  • Je kunt je trust-factor vergroten door reclame te maken voor mond-tot-mondreclame en spontane complimenten een permanente plaats te geven (bijvoorbeeld op website of blog).
  • Je kunt je expert-status vergroten door hiervan al een voorproefje te geven op online fora, blogs en filmpjes op Youtube en dit vervolgens weer te etaleren middels een cross(social)mediastrategie.

“Ga met je connecties om als met vrienden.”

Booming business
Verwacht niet meteen succes bij je eerste stappen in het social-medialandschap. Hoewel Marlies van der Meer (en vele andere schrijvers met haar) je graag tal van successen voorspiegelt, zoals een booming business met ‘ideale klanten’ die naar jou toekomen in plaats van andersom, zal er doorgaans eerst nog heel wat water door de Rijn moeten stromen voordat het zover is.

Dit laat onverlet dat social media ook voor zzp’ers veel mogelijkheden bieden voor marketing. Van der Meer helpt de zzp’er die als social-mediamarketeer nog zoekende is in ieder geval aardig op weg.

 

Social media marketing voor ZZP’ers
Laat de klant zien dat jij de beste oplossing bent
Marlies van der Meer
168 pagina’s
Prijs: € 19,95 (als e-book € 16,99)
ISBN: 978-90-8965-082-5
Verschijningsdatum: oktober 2011
Uitgeverij: Van Duuren Management

 

Meer blogs over Marketing op ZZP-log:

Meer blogs over Social Media op ZZP-log:

Meer recensies op ZZP-log:

Monique Koudijs is de initiatiefnemer en eigenaar van ZZP-log. Voor dit blog schrijft zij journalistieke artikelen over en voor zzp'ers op basis van research, interviews, netwerkevenementen, workshops, nieuws en persoonlijk contact met zzp'ers. Inclusief tips, columns en recensies van relevante boeken.

Discussie 14 reacties

  1. Eelco Salure zegt:

    Het is voor elke onderneming vandaag de dag een must om op het internet goed vindbaar te zijn. Vooral om op de juiste zoektermen gevonden te worden waardoor het meest geschikte publiek de site zal vinden.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ondernemershout bestaat niet - ZZP-LOGZZP-LOG - 9 februari 2017

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  2. De kansen van social media: de tijdschriftmaker - MASJO - 7 december 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  3. Hoe herken je de (kansrijke) ondernemer in jezelf - ZZP-LOGZZP-LOG - 18 november 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  4. De kansen van social media: de tijdschriftmaker - ZZP-LOGZZP-LOG - 21 september 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  5. overdosis seo afgestraftZZP-LOG - 25 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  6. online dienst aanbieden: hoe doe je datZZP-LOG - 13 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  7. Business Model You: ideaal WERKboek voor zzp’ers - ZZP-LOGZZP-LOG - 11 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  8. Hoe blijf je succesvol? - ZZP-LOGZZP-LOG - 11 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  9. Nederlandse versie linkedin: hoe activerenZZP-LOG - 10 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  10. De kansen van social media: de fotograaf - ZZP-LOGZZP-LOG - 10 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  11. Bloggen als proZZP-LOG - 10 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  12. Marketing is een verhaal vertellen - ZZP-LOGZZP-LOG - 10 augustus 2015

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

  13. Discussies op LinkedInZZP-LOG - 24 januari 2014

    […] Social media marketing voor zzp’ers […]

Reactie plaatsen:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *